Categories
Média, reklama, lži a tak...

Kolik je 1+1 na FSV?

Zabrousil jsem včera na stránky „časopisu studentů FSV“ a tam byla poměrně zajímává zpráva o tom, že podoba nového webu FSV od společnosti Motion Media unikla na veřejnost. To mě samozřejmě zaujalo. Když něco uniká, tak je to totiž vždycky zajímavý. Čpavek do vzduchu, dokumenty z americké ambasády nebo Julian před policií – každý únik má své obecenstvo jisté.
Zatímco se šéfredaktorka Sociálu v článku pustila do přemítání o estetice nového webu (ten nový je svěží, zatímco ten starý… ten svěží není!) mě zaujala jiná věc – zmínka o externích odbornících, kteří mimo jiné seděli v komisi jež web vybírala. Jedním z nich měl být někdo z týdeníku Marketing a média.  No, každý kdo někdy prošel po Smetanově nábřeží tuší, že týdeník M&M je fakultě externí asi jako já hospodě U Tří lip. Celé je to o to vtipnější, že ona osoba v komisi je PhDr. Martina Vojtěchovská Ph.D., která je mimo jiné spoluautorkou publikace „Metody výzkumu médií“ spolu s PhDr. Tomášem Trampotou Ph.D. (který je zase odborníkem interním). Budiž, český mediální rybník je malý a tohle ještě není nic proti ničemu.
Pak jsem se ale podíval, kdo dělal již dříve stránky jednotlivých institutů, protože jen IKSŽ, IPS a ISS mají weby takříkajíc na stejném (fakultním) základu, kdežto IES, a IMS mají weby rozdílné. Nuže, weby IES a IMS má na svědomí… správně, společnost Motion Media.

Webové stránky IES - developed by Motion Media

Webové stránky IMS - designed by Motion Media (pro změnu)


Větříte? Bude hůř. Nedalo mi to a ozval jsem se svému kamarádovi, který média sice nestuduje, ale zato v nich pracuje a má přehled: „Ty draku, mě se to nějak nezdá že tahle firma tý naší fakultě dělá jeden web za druhym. Nemyslíš, že to je nějaký cinklý?“„No vždyť ten majitel tam vocaď vylez, tak kdo by to měl dělat? Tys byl vždycky chytrej kluk, tak si to dej dohromady…“ No a ono fakt:

... v mezinárodním právu se tomu říká 'genuine link' 🙂


Moc tomu nerozumím… potřebuje každý institut svůj web? Je web především pro studenty nebo pro uchazeče? Nebylo by tedy lepší pro uchazeče udělat nějakou naleštěnou microsite (máme-li pocit, že o ni uchazeči stojí) a pro studenty obyčejný přehledný web? Nebo prostě používat pro komunikaci se studenty ISu (modul Nástěnka)? Kolik už služby této firmy vlastně fakultu (její instituty) stály a kolik ji ještě budou stát? Do těchto věcí nemluví senát? Dělají ti senátoři něco? Pokud tedy nutně potřebujeme nový web, není lepší udělat focus group s cílovou skupinou (když bychom si určili, kdo jí opravdu je) než spoléhat na nějaké radobyexterní odborníky? Co ty ostatní návrhy, viděl je někdo jiný než komise? Je to teda cinklý nebo ne? 🙂 Buď jak buď… mám pocit, že panu děkanovi se tato soutěž moc nepovedla. Knížku na doma si z knihovny prakticky nepůjčíte (nejsou peníze=nejsou knížky), ale web máme holt frikulínský (a navíc ne jeden).


EDIT: Abych to tady nějak zakončil – poslal jsem celou záležitost jako podnět  Akademickému senátu FSV. Ptal jsem se víceméně na otázky z minulého odstavce a vedení přislíbilo na zasedání AS 8.2. svou účast. Budiž jim přičteno k dobru, že opravdu dorazili a měli snahu na otázky odpovědět. Rovněž se jim dá přičíst k dobru i fakt, že (podle papírových návrhů, které mi proděkan Láb ochotně ukázal) byl návrh Motion Media opravdu jedním z nejlepších. Osobně se mi možná líbil více grafický návrh, který skončil jako druhý v pořadí, ale chápu výtku komise, že předkladatel nemá dostatečné reference. To by bylo v pořádku, kdyby zároveň vedení jedním dechem nedodávalo, že Motion Media významně pomohl fakt, že již měla reference z IES. Dále byl označen vztah, kdy fakulta zadává zakázky svým absolventům za „alumni spolupráci”, s čímž rovněž nemohu souhlasit. Pod dobrými vztahy s absolventy si dokážu představit např. zajímavé přednášky z jejich praxe, ale nemyslím, že obchodní spolupráce je tím pravým. Když nic jiného, nevypadá to dle mého soudu úplně dobře. Čímž se dostáváme ke smlouvám a penězům.

Pro mě je naprosto nepochopitelné, že můj zájem podívat se na smlouvy s Motion Media vyvolá div ne paniku. Předseda AS Cahlík se ve svém mailu v podkladech pro zasedání vyjádří o zveřejnění smluv jako o „naprosto neobvyklém“ požadavku, jeden ze senátorů (tuším, že to byl senátor Červinka, ale nerad bych se pletl) je na zasedání opakovaně označí za „interní dokument“. Proč? Dnes a denně se všude skloňuje transparentnost, ale když má být průhledná fakulta, tak je to neobvyklé? Zveřejnovat chtějí všichni, jenom ne FSV? Jediný problém který v tom vidím je dalším administrativní zátěž… tu samozřejmě popřít nemůžu.

Ale ještě zpět k číslům: jestli jsem si poznamenal správně, tak FSV a její jednotlivé instituty zaplatily za uplynulý rok společnosti Motion Media částku 235.000,- Kč. Z čehož bylo 40k za soutěž, 16k za další úpravy nového webu po soutěži, 55k platí IES FSV za „správu“ svých stránek, zbytek je za nejrůznější grafické práce, letáky atd. Znovu – osobně mi to přijde hodně. Webové stránky přece nejsou automobil italské výroby, že by se do nich muselo dát co chvíli padesát tisíc, aby se udržely v chodu. Nebo se každá novinka z Opletalovy posílá e-mailem oné společnosti a ta ji umísťuje na internet? Rovněž mě jeden ze senátorů pobavil, když přišel s argumentem, že co si dělá IES je jen jejich věc (a mě to nemusí zajímat). Ano jistě… nechť si třeba sypou zlaťáky z oken. Studenti IES budou jistě výskat radostí.  🙂

Na závěr si vzal opět slovo děkan a kromě informace, že v současné době FSV žádnou smlouvu s Motion Media nemá (a nikdo tedy nemůže zaručit, že další úpravy webu FSV nebudou stát x desítek tisíc?) zmiňoval, že dělají pro transparentnost maximum a proč se nikdo nerozčiloval v minulosti, když byly evidentně předražené některé fakultní zakázky (uváděl jakousi extrémně předraženou zápůjčku lešení) – inu je to jednoduché – začarovaný kruh. Těch hlídacích psů by se mezi studenty jistě našlo dost, ale pokud nemají k těmto informacím přístup, tak můžou jen vrčet v koutě, nebo štěkat naprázdno…

10 replies on “Kolik je 1+1 na FSV?”

Tak tohle je síla. Souhlasím, že to “cinklý” je, a to hodně. Vůbec se mi to nelíbí. A nelíbí se mi to zejména proto, že nový web FSV se naprosto nehodí, je nepraktický, ošklivý a vůbec neřeší problémy, na které si uživatelé stěžovali a kvůli kterým se měl dělat nový web. Je to prostě hrůza. Myslela jsem, že s novým děkanem a novým vedením se tyhle “české domluvy na obchodu” dělat nebudou… Fakt skvělý, že nejsou prachy na knihy, projektory, tiskáry, ale na tohle ano. Doufám, že někde bude zveřejněnej rozpočet. A taky samozřejmě ostatní návrhy, kdo pro jakej návrh hlasoval a kdo pro jakej návrh hlasoval i u těch webů jednotlivejch institutů. Tim by se mohlo dost věcí objasnit… A vážně bych si přála, aby tohle nebyl poslední článek na daný téma. J.

Bohužel mám pocit, že je to přesně situace, kdy se nám to může zdát “jasný”, ale jak je to doopravdy se prokázat nedá. Pár lidí to možná zaujalo (kdy naposled bylo na Sociálu dvojciferné číslo u komentářů?), ale majoritě studentů je to úplně ukradený, protože “diplom a pryč”.

Řekl bych, že to bude něco podobného jako s internetem (a vůbec IT) na FSV, zejména Hollaru. Na ten si také všichni stěžují, každý ví, že ti “odborníci na IT” z kabinetu IT jsou naprosto leví, v Sociálu o tom vyšel celkem rozsáhlý komentář (co a proč je tam špatně). Ale že by se to změnilo, v to ani nedoufám…

Tak za sebe tedy musím říct, že s IT větší problémy nemám. Jediné co mi vadí je blokování SMTP a POP3 při použití wi-fi, ale mé základní znalosti IT mi říkají, že tomu tak je zřejmě z důvodů bezpečnosti, tudíž jsem ochotný to akceptovat. Plus tedy multimediální sestava v H215. Na druhou stranu jsem díky ní byl svědkem nejednoho hereckého výkonu na velmi slušné úrovni, takže tu bych ponechal ve stávajícím stavu. 🙂

Myslím, že je dobře, že se ptáš, polemizuješ a pochybuješ. Škoda jen, že zapomínáš na elementární fakta okolo FSV (které ale asi neznáš):

– o tom, že fakulta potřebuje nový web si diskutovalo asi tak 5 let v rámci debaty o marketingu a korporátní identitě fakulty. Faceliftem si prošel web FF, o konkurenční FSS na MU nemluvě. Hlavním argumentem ale byla celkově zapadající image FSV, která se projevuje velmi prakticky – při lákání kvalitních domácích i zahraničních uchazečů. Špatná propagace fakulty byl taky jeden velmi významný argument, proč se chtěl odtrhnout IES…viz články na webu Sociálu.

– jestliže Motion Media pracovala jednou, dvakrát, třikrát pro IES, pak to neznamená, že pracovala pro FSV. Instituty jsou v tomhle velmi autonomní a v podstatě až do loňska (teď už předloňska) jim fakulta nijak v komunikaci nepomáhala. Trochu to změnila až proděkanka Denisa Kasl Kollmanová a je dobře, že pánové Trampota a Láb v jejích stopách pokračují. Mimochodem Kasl-Kollmanová dokonce se studenty vypracovala analýzu prezentace FSV, z ní vychází i požadavek na nový web. Tolik k tématu nekoncepčnosti celé operace.

– Ale zpět k Motion Media: z výše uvedených důvodů bych bil do stolu, kdyby Motion vybrala komise složená převážně z ekonomů. To se ale nestalo. Tvrdit, že ta soutěž je cinklá jen z důvodu, že ji vyhrála firma, která už má za sebou úspěšnou realizaci webů pro určitý institut, mi přijde minimálně zjednodušující.

– Co se týče argumentu “místo webu bych radši víc knížek do knihovny”.

Zaprvé – že si nemůžeš skoro žádnou knížku půjčit domů je především způsobené zastaralou politikou fakultní knihovny. Už nejsme v devadesátých letech, aby se knížky kradly ve velkém a prodávaly dál. Většina univerzitních knihoven na světě půjčuje studentům i ty knížky, které má v jediném exempláři. Pokud vím, tak už to teď dělá i knihovna VŠE. Proč ta na FSV ještě tuhle možnost nevyzkoušela, netuším. Asi se studenti málo ozývají.

Zadruhé – je dobře, že na web se najdou peníze. 40 tisíc není v objemu fakultního rozpočtu zas tolik a kvalitní prezentace je důležitá kvůli celé řadě stakeholderů: studentů, pedagogů, cizinců, sponzorů, zaměstnavatelů etc.

Z (jako Zlín?): Na Vávru a na psa mi nikdo šahat nebude! Ten by byl náhodou v senátu FSV moc potřeba. Ten jeho pes, samozřejmě.

Martin Polívka: Dění na fakultě jedním okem sleduju, ale abych četl každý zápis ze senátu, tak to zase ne. Fakulta si nový web bezesporu zaslouží. Ne každý si může dovolit být tak bohorovný jako PF UK, kde pro ně nějaké to desetiletí u webové stránky nehraje roli.

Nekoncepčností jsem myslel právě tu rozháranost fakultní prezentace. Jak se má fakulta uceleně prezentovat, když web každého institutu vypadá úplně jinak? “Corporate identity” pláče a pokud by si každý institut nechal udělat vlastní design, tak by plakali i studenti, protože ty peníze se opravdu mohou použít jinak – účelněji. Jako by nestačilo že je každý institut jinde, ne u nás musí i stránky vypadat jinak. Pokud si pak nějaký mimopražský uchazeč otevře stránky FSV s tím, že se jedná o jednu fakultu (jeden barák někde v Praze) a dostane se do změti budov a institutů, tak je jasné, že radši skončí na VŠE, která má vše pohromadě a kousek od nádraží. Oni ho potom sice pošlou na Jižák, ale to už je jiná story. 😀

Potěšilo mě, že se mi ozval k tématu na e-mail proděkan Láb. Psal že je to osobní reakce, tudíž to tady nebudu nijak rozsáhle parafrázovat, ale mimo jiné zmiňoval i jakési designové sjednocení. Sice už bych se asi ani nedivil, kdyby si v zápětí na IES nechali od Motion Media udělat nový web, protože by jim ten fakultní nebude sedět, ale nechme se překvapit. 🙂

Svět je malej. Dal jsem do googlu “Motion jiří Janoušek”, abych se podíval, co se píše o mých nových chlebodárcích, ale že ne narazím na tvůj blog, to mě fakt nenapadlo!

Leave a Reply to Johana Cancel reply

Your email address will not be published.