Categories
Můj milý deníčku

Guy Debord? Please, throw him overboard!

Tak mám za sebou první test na nové škole. Nechtěl jsem to podcenit, tak jsem se potřetí ve svém životě učil (poprvé – přijímačky na gympl, doma mě nutili počítat (!) Bělouna (!), podruhé – maturita, ale to byl proti Bělounovi kus koláče). Naštěstí z dobře zásobeného seznamu literatury pro tento předmět – pro zasmání:

Adoni, H.- Mane, S. (1984). Media and the Social Construction of Reality. Toward an Integration of Theory and Research. Pp. 323-340 in Communication Research, vol. 11, no. 3. Dostupné z databáze SAGE Full-text.

Adorno, T. (2003). The Culture Industry. London: Routledge.

Bělohradský, V. (2008). Proletáři všech spektáklů, spojte se. Pp. 11-40 in Foret, M., Lapčík, M., Orság, P. (eds.), Média dnes: reflexe mediality, médií a mediálních obsahů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.

Carpentier, N.; De Cleen, B. (2007). Bringing discourse theory into Media Studies. The aplicability of Discourse Theoretical Analysis (DTA) for the Study of media practices and discourses. Pp. 265-293 in Journal of Language and Politics, 6 (2).

Debord, G. (2007). Společnost spektáklu. Praha: Intu.

Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Cultural Studies. Keyworks. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 – 102).

Golding, P., Murdock, G. (1996). Culture, Communications and Political Economy. In: J. Curran, M. Gurevitch (eds). Mass Media and Society. London: Arnold.

Gunkel, D.J. (2003). Second thoughts: toward a critique of the digital divide. Pp. 499-522 in New media & society, vol. 5(4). Dostupné z databáze SAGE Full-text.

Kellner, D. (1992). Critical theory, Marxism, and modernity. Baltimore : Johns Hopkins University Press.

Kellner, D. (1994)(ed.). Baudrillard: a critical reader. Oxford: Blackwell. (Introduction, Chapter 1, Chapter 2; 1-67 + Chapter 9; 189-208)

Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.

Schulz, W. (2000). Proměny a funkce politické komunikace. Masová média a realita: Ptolemaiovské a kopernikovské pojetí. Pp. 24-40 in Jirák. J.-Říchová, B. (eds.), Politická komunikace a média. Praha: Karolinum

Street, J. (2001). Mass media, Politics and Democracy. London: Palgrave. (Part I, pp. 15-35)

Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)

Zoonen, L. (1994). Feminist Media Studies. London: Sage Publications.

Allen, R.C, Hill, A. (2004). The Television Studies Reader. London: Routledge. (pp. 367 – 457)

Allthusser, L. (2005). For Marx. London: Verso.

Baudrillard, J. (1999). Consumer Society. London: Sage. (pp. 99 – 187)

Benjamin, W. (1979). Umělecké dílo ve věku své mechanické reprodukovatelnosti. In: Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon.

Berger, A.A. (1995). Cultural Criticism: A Primer of Key Concepts. Thousand Oaks: Sage.

Berger P., Luckmann, T. (1999). Sociální konstruování reality. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.

Bruin, M., Ross, K. (eds.) (2004). Gender and Newsroom Cultures. Identities at Work. Creskill, New Jersey: Hampton Press.

Durham, G.M., Kellner, D. (2000). Media and Communication Studies. Oxford: Blackwell. (Part I, pp. 31 – 102).

Herman, E. S. (2003).The Propaganda Model: A Retrospective. Propaganda, Politics, Power,

Friedman G. (1981). The Political Philosophy of the Frankfurt School. Cornell University Press.

Hall, S. (1979). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. London: Sage. (Chapter I: The Work of Representation, pp.13 – 74 )

Jay, M. (1996). Dialectical Imagination. Berkeley: University of California Press.

Lister, M. (2003). New Media: Critical Introduction. London: Routledge. (Pp. 9-159)

Macdonald, D. (1962). Against American Grain. New York: Random House

McChesney, R. (1989). The Political Economy of the Mass Media. Edward S. Herman interviewed by Robert W. McChesney. Monthly Review. Dostupné z: http://www.chomsky.info/onchomsky/198901–.htm

McChesney, R. (1999). Rich Media, Poor Democracy: Communication Politics in Dubious Times. Urbana: University of Illinois Press.

Mosco, V. (1996). The Political Economy of Communication. Rethinking and Renewal. London,

Thousand Oaks, New Delhi: Sage Publications.

Poster, M. (1995). Second Media Age. Cambridge: Polity Press.

Strinati, D. (2000). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge. (pp. 1-81)

Štětka, V. (2006). Od imperialismu ke glokalizaci: paradigmatické proměny

Wayne, M. (2003). Marxism and Media Studies. London: Pluto Press.

Weinmann, G. (2000). Communicating Unreality. London: Sage. (pp. 3-189)

Zoonen, L. (1994). Feminist Media Studies. London: Sage Publications.

jsme dostali za úkol přečíst k tomuto konkrétnímu testu jen pár titulů. Tady se musím pochválit,že jsem ze čtyř zadaných opravdu dva přečetl a do jednoho nahlédl. Ale bylo to pro mě jak od Churchilla – krev, pot a slzy. Tak třeba pán z nadpisu , autor knihy „Společnost spektáklu“, jehož teorii spektáklu vysvětlují na stránkách france.cz zhruba takto:

„Spektákl netvoří jen obrazy (šířené třeba televizí), ale daleko spíš ideologie, která tyto
a jim podobné obrazy umožňuje. Je to ideologie všeobecné fetišizace zboží, ideologie,
která funguje jako princip odcizení, pohlcení jednotlivců a reálného života sférou zdání a reprezentace. Kniha Společnost spektáklu je analýzou společnosti. Jejím cílem je ukázat a ozřejmit něco jako nevědomí spektakulární společnosti. Po přečtení Debordovy knihy už není tak snadné podléhat iluzím, spektáklu se už nedá věřit.“

Já nechci úplně řikat že je to nesmysl, přeci jen že žijeme v iluzi ví asi každý, kdo jen trochu čuchnul k reklamě a i většina lidí co k reklamě nečuchla, ale zrovna tak je jasný, že se s tim nedá zase tak moc dělat. A řešení pana autora – zastřelit se – to taky není to pravé.

Nicméně co mě baví, že se takovýmito věcmi zabývá ta samá fakulta, kde se jako další obor učí Marketingová komunikace a public relations. V knihovně se pak schází Strinati na jedné poličce s Kotlerem a to vypadá docela komicky. Když jsem je tak viděl vedle sebe, napadlo mě uspořádat takový akademický battle a házet po sobě těma knížkama, aby se ukázalo jestli mají pravdu tvůrci nebo odmítači komerce. No, ze své zkušenosti bych vsadil na MKPR – takový Tellis by v obdobném souboji měl nějakou váhu. 🙂

A protože život není jenom knihovna musím se zmínit, že jsem strávil úžasný víkend ve společnosti Jeanova Volva 850, jednoho zakouslého bezpečnostního šroubu, klíčů, nástavců, nakopnuté holeně, polské gola sady, rozšláplé hustilky, štěnice na prstu a ucházejících zimáků. Bylo to… imba. 🙂

Jeanova krabička na konec článku. Za odměnu pro vytrvalé čtenáře. :)
Jeanova krabička na konec článku. Za odměnu pro vytrvalé čtenáře. 🙂

6 replies on “Guy Debord? Please, throw him overboard!”

Ježiši kriste!

1) Tohle je hlubokomyslný post o spektáklu a tebe upoutá Jeanovo přibližovadlo… no možná jsem to zavinil já tou fotkou, ale hlavní téma je Debord. 🙂

2) Neni – je to naopak málo hranaté. “Příliš hranatá” (=pro lidi co maj vkus na auta vlastně akorát) je třeba 740, 760 nebo 940. Viz post o Kanadě a SWAPu a naše běloba.

Ježiši kriste!

1) Tohle je hlubokomyslný post o spektáklu a tebe upoutá Jeanovo přibližovadlo… no možná jsem to zavinil já tou fotkou, ale hlavní téma je Debord. 🙂

2) Neni – je to naopak málo hranaté. “Příliš hranatá” (=pro lidi co maj vkus na auta vlastně akorát) je třeba 740, 760 nebo 940. Viz post o Kanadě a SWAPu a naše běloba.

Leave a Reply

Your email address will not be published.